سارا 1
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
سارا 1
نوشته شده در دو شنبه 11 شهريور 1392
بازدید : 854
نویسنده : بيك بابا

شرف ؛ پاكدامني و آزادگي مهمترين عناصر شخصيتي يك دختر ترك آزربايجاني را تشكيل ميدهند.اين پاكدامني و آزادگي نمودهاي بسيار زيبايي در فولكلور و فرهنگ آذربايجان داشته است.يكي از اوجهاي بروز شرافت را ميتوان داستان ساراي ناميد.. قضيه از اينجا شروع ميشود كه در كنار رودخانه ي آرپا چايي كه در آذربايجان جاريست و اين رود از شعبه هاي قيزيل اؤزن ميباشد در يكي از دهات دختري ساري تللي(گيسو طلا) و آلا گؤز(چشم شهلا) به دنيا مي آيد.پدر و مادرش نام اين دختر را ساراي كه در تركي آزري تحليل يافته ساري آي(ماه زرد) ميباشد ميگذارند.سارايِ داستان در طبيعت آذربايجان پرورش مي يابد و دختري ماه رو ميشود.بزرگان ده ساراي را به پسري به نام خان چوبان نامزد ميكنند. روزي چشم خان ده به سارا ميافتد. خان ، پدر ساراي را فرا ميخواند و ازاو ميخواهد كه ساراي را به عقد او در آورد.پدر ساراي كه مرد ريش سفيدي بود و به خان چوبان قول مردانه داده بود و مصداق آتاسؤزي(ضرب المثل) آذربايجاني:(كيشي توپوردوغون يالاماز) پيشنهاد خان ده را رد ميكند.خلاصه از خان اصرار و از پدر انكار.

و در اين موقع است كه خان متوسل به زور شده و او را مورد ضرب و شتم قرارداده و ساراي را تهديد ميكند كه در صورت سربازدن از خواسته ئ خان ديگر پدر خود را نخواهد ديد چون او پدرش را خواهد كشت.ساراي كه به جز پدر كسي را نداشت و نميتوانست رنج و عذابش را ببيند بر خلاف علاقه ئ وافرش به خان چوبان و قولي كه به او داده بود علی الظاهرتن به خواسته ئ خان ظالم داد.کسی نمیدانست او یک مبارز است.

و روزي كه ساراي گفت كه آماده ازدواج با خان ميباشدهمه از اين تصميم او متحير شدند ولي او چاره اي جز اين نداشت چون او شير دختر ترك آذري بود و پاكدامن.

وساراي به دنبال خان راهي شد اما در راه تنش را به آب جاري آرپا چاي سپرد و خود را جاودانه ساخت.

 

آرپا چایی آشدی داشدی                سئل سارانی آلدی قاشدی

جوت باجی نین گؤزو یاشدی                هر گؤر‌نين گؤزو ياشدي

آپاردی سئللر سارانـــی                   بیـــــــــــراوجا بویلی بالانی                                                                 بير آلا گؤزلو بالاني

گئدین دئیین خان چوبانا                      گلمه سین بــو ایـــــل موغانا

گلــــــــسه باتار ناحـــــق قانا                 آپاردی سئللر ســــارانی

بیــــــــــــراوجا بویلی بالانی
 
آرپا چایی درین اولماز                  آخار ســـــــــولار ســـرین اولماز

سارا کیمی گلین اولماز                  آپاردی سئللـــــر ســــــارانی
بیــــــــــــراوجا بویلی بالانی             بير آلا گؤزلو بالاني

قالي گتير اوتاق دوشه                     سارا يئري قالدي بوشا
چوبان الين چيخدي بوشا                   آپاردي سئللر ساراني
بير آلا گؤزلو بالاني     







مطالب مرتبط با این پست
.